Friday 6 March 2020

Al-Imran_4-3-190


4.3.190.
Juz:4,Surah:3.
Surah 3, Ayat 190:


Ringkasan tafsir;

Ayat ini menganjurkan kepada manusia supaya memikirkan kejadian langit dan bumi berserta segala isinya, dan memikirkan peredaran malam dan siang yang berjalan teratur dengan tetap dan sedikit pun tidak berselisih antara satu sama lain.  Semua ini tidak akan terjadi dengan sendirinya, bahkan ada pencipta yang mengatur tadbir alam ini.  Maka tidak syak lagi perkara ini diambil dan diterima oleh orang yang berakal dan takut kepada Allah.
 

Diriwayatkan, bilal melihat Rasul menangis disejadah mohon ampun sepanjang larut malam hingga subuh, seraya bertanya, adakah tuan menangis mohon ampun pada hal Allah telah pun mengampunkan dosa tuan yang lalu dan akan datang ?  Maka Rasul menjawab, hai bilal tidak kah patut aku menjadi seorang hamba yang berterima kasih?.  Betapa aku tidak menangis manakala Allah telah turunkan wahyu kepada aku “celakalah orang yang mambacanya sedang ianya tidak memikirkan isi kandungan nya”.

Diriwayatkan, orang Quraisy telah didatangi oleh Yahudi seraya bertanya, apakah tanda-tanda  dibawa oleh Musa ? maka Yahudi menjawab, tongkat dan tangan yang putih bercahaya. Kemudian didatangi pula oleh Nasrani seraya bertanya, bagaimana pula keadaan Isa ?  maka Nasrani menjawab, Isa telah menyembuhkan penyakit dan menghidupkan orang yang telah mati.  Selepas itu didatangi pula Muhammad, seraya berkata, mintalah kepada Tuhan mu supaya menjadikan bukit sofa itu emas untuk kami”, maka Rasul pun berdoa  kepada Allah, lalu turunlah ayat ini “maka hendaklah mereka fikirkan kandungan nya”.
 

[Rumah] [Sebelum] [Selepas] [Tafsir Jawi]
 

via, 
nhance2u@yahoo.com.my
nhance2u.MaafkanKami@blogger.com