4.3.159.
Juz:4,Surah:3.
Surah 3, Ayat 159:
Ringkasan tafsir;
Ayat ini
diturunkan selepasnya berlaku perang Uhud. Allah telah memberi pujian kepada
Rasul kerana bersikap penyantun dan berlembut, walau pun mereka cuai
mengabaikan perintahnya didalam perang Uhud. Inilah kurnia Allah kepada Nabi
dengan sifat penyabar, penyantun dan
berlemah lembut kepada mereka itu. (lihat ayat 128 surah at-Taubah).
Dan
Allah menyeru kepada Rasul, supaya segala kesalahan mereka yang lalu dalam
peperangan Uhud itu adalah sebagai tauladan dan maafkanlah mereka dan mintalah ampun kepada Allah segala
dosa mereka itu.
Dan
Allah menyuruh kepada Rasul, supaya berilah peluang kepada mereka mengeluarkan pendapat dan
mengemukakan syor supaya dapat dimaklumi dan bermesyuaratlah bersama bertukar
fikiran untuk mendapat satu sepakatan bersama.
Adapun
faedah mesyuarat ialah;
1. dapat
menyelami keupayaan tingkat fikiran dan fahaman seseorang , dan dapat diduga
nilai kasih sayang keikhlasan terhadap perkara mengenai maslahat umum.
2. dapat
diterbitkan pendapat yang lebih berguna yang tidak dapat diterbitkan oleh orang
perseorangan.
3. dapat
memilih pendapat yang baik dari setiap pendapat itu dibincangkan dari segala sudut
dan jurusan yang kemudian dapatlah dipilih pendapat yang paling benar dan
sesuai pada ketika itu.
4. dapat
menunjukkan persepakatan dan persetujuan hati dari beberapa golongan pihak
tertentu untuk melaksanakan suatu keputusan supaya cita-cita semua pihak dapat
tercapai.
Jika
keputusan dicapai dalam persidangan
mesyuarat untuk melakukan sesuatu rancangan maka laksanakanlah apa yang telah
diputuskan agar kebaikan akan dapat dinikmati bersama. Dan selepas itu
bertawakal lah dan bersandarlah dan berserah dirilah kepada Nya. Sesungguhnya
Allah mengasihi orang-orang yang berserah diri kepada Nya.
Apa yang
dimaksudkan bermesyuarat diatas itu ialah membincangkan perkara yang mengenai hal
urusan keduniaan dan maslahat peperangan dan sebagainya dan tidak boleh dibawa
bincang perkara hukum yang diwahyukan oleh
Allah.
Adapun
wahyu yang diturunkan oleh Allah adalah tidak dibenarkan bagi Rasul Nya untuk
memesyuaratkannya kepada para sahabat dan dalam mesyuarat, kerana ianya
merupakan suatu perintah dan hukum yang jelas dan tidak boleh diminta pendapat
orang dalam perkara itu.
via,
nhance2u@yahoo.com.my
nhance2u.MaafkanKami@blogger.com